Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

18 Februari 2012 | Noorwegen, Elverum

Zo... Het is echt weer eens tijd om een verhaal op mijn blog te plaatsen, ik heb namelijk weer genoeg om te vertellen.

Het was fijn om in de vakantie weer even "echt" thuis te zijn. Goed om iedereen weer even te zien en te spreken. Al keek ik er echt weer naar uit om terug naar Elverum te gaan. De eerste dagen van de vakantie ben ik met Jon, Alex, Kim en Inger naar Amsterdam geweest. Laat ik zeggen dat het een soort van flop was aangezien we hele mooie plannen hadden maar waar weinig van te recht is gekomen... Helaas regende het ook regelmatig, maar ja, dat is Nederland natuurlijk. Wat we nou precies hebben gedaan laat ik even achterwege, maar de meesten kunnen dat vast wel raden aangezien ik met 3 echte toeristen in Amsterdam was...
Na de 3 weken vakantie in Nederland was ik echt weer aan't popelen om terug te gaan naar Noorwegen.

De dag voor de vakantie moesten we nieuwe schoolvakken kiezen voor het komende halfjaar. Ik heb gekozen voor hobbygroep, ten minste een creatief vak kiezen leek me wel verstandig. Creatief bezig zijn met mijn handen is namelijk niet echt een van mijn sterkste kanten. Daarbij maken we iedere les iets anders, zo hebben we al veel verschillende kaarten gemaakt. En zijn we gisteren begonnen met het maken van een doosje van papier. Klinkt in ieder geval allemaal heel spectaculair. Verder heb ik gøy på norsk (plezier met Noors), daar draait het vooral om het spreken van Noors terwijl je iedere week een andere activiteit gaat doen. Zo ga je de ene keer een Noorse maaltijd bereiden, en de andere keer weer een buitenactiviteit doen zoals bijvoorbeeld sleeën. Ook heb ik nogmaals gekozen voor kickboksen, nu gaat ten minste het echtere werk beginnen. Zo heeft iedereen een bitje gekregen en mogen we echt al tegen elkaar boksen, op zekere hoogte natuurlijk. Het vak yoga heb ik ook gekozen. Soms moeten we echt de meest rare en aparte houdingen aannemen waarbij je het liefst in lachen uitbarst maar waarbij je het uiteraard moet inhouden. De yogajuf kan het namelijk ook niet echt waarderen als je je best niet zo doet. Ten slotte heb ik ook het vak friluftsliv, denk aan out-door activiteiten. Voornamelijk gaan we zondags ergens overnachten in een cabin, kampvuurtje erbij en 't is gezellig.

Ongeveer een maand geleden ben ik met mijn klas gaan hondensleeën. Wat een super ervaring was dat! Zowel zitten in die slee als zelf achter de slee staan was super om te doen. Nadeel was wel die poepstank van die honden, en bevroren voeten. Maar waard was het de ervaring zeker. Uiteraard weer het een en ander meegemaakt met granny. Zo was ze van de slee gevallen waarbij haar honden er hard vandoor gingen en vervolgens tegen degene voor haar aan knalde. Woeps... gelukkig verder niets aan de hand, behalve de slappe lach dan...

Eind januari hadden we een marathon op school voor het goede doel. Al het geld dat opgehaald is door middel van sponsors gaat naar Oeganda waar ze van het geld een nieuwe school bouwen. De bedoeling van de marathon was om 28 uur lang een en dezelfde activiteit vol te houden. Zo gingen mensen gezelschapsspelletjes spelen, breien, computergames spelen, muziek maken etc. En proberen dat de volle 28 uur vol te houden. Samen met Alex, Ingvill en Cathrine ging ik voor een film maken. We hadden namelijk het goede idee om een prankfilm te maken, waarbij we dus anderen in de maling zouden nemen. Voordat de marathon begon hadden we al mooi inspiratie opgedaan, en hadden we al de zo nodige meetings gehad. Eenmaal toen we op zondag begonnen met de marathon om 11:00u veranderde er veel aan het idee van de film. De tijd voorafgaand hadden we ook al geprobeerd mensen te pranken, maar dat viel telkens in de soep. Daardoor lieten we het idee het maken van een prankfilm maar varen. Een makkelijke prank die overigens wel succesvol verliep was het maken van tabasco-tandpasta koekjes, en die vervolgens gaan serveren. Beetje gemeen, maar de reacties waren fenomenaal. :)
Uiteindelijk hebben we een heleboel filmpjes waarbij we elkaar belachelijk maken. Daardoor noemen we de film "Behind The Scenes", omdat alles eigenlijk soort van backstage is. We zaten in het meest comfortabele klaslokaal van school met relaxte banken. Eigenlijk zaten we daar om inspiratie en ideeën op te doen, alleen bijna alles heeft zich daar afgespeeld.
Zo hebben we een half uur gefilmd waarbij we de meest rare bewegingen hebben gedaan, en dan vervolgens in speed afspelen waardoor het er heel geinig uitziet. Vaak hebben we een rondje door school gedaan om te zien hoe anderen het er van af brachten. Zo zagen de mensen die voor de activiteit computerspellen spelen er echt uit als een callcenter. Dan moet ik eerlijk zijn dat de activiteit film maken perfect was omdat wij in principe veel meer vrijheid hadden dan de anderen.
Zo rond 23:00u waren we heel inspiratieloos en begonnen we wat vermoeid te raken. Daardoor gingen we de meest rare dingen doen om wakker te blijven. Zo gingen we alle vier een lepel met kaneelpoeder er op proberen door te slikken, dat schijnt namelijk onmogelijk te zijn. Zodra het in je mond zat begon je al kaneelwolken uit te proesten. Een succes was het niet en het brandt verschrikkelijk in je keel. Het resultaat was dan ook 5 minuten lang kaneelpoeder uitspugen in de prullenbak.
Vervolgens gingen we door met tandpasta onder onze ogen smeren, in de hoop beter filmmateriaal te krijgen. :P Maar goed, dat ging bij mij helemaal niet succesvol, want ik kreeg de tandpasta vol in mijn beide ogen. Wat een ramp was dat, brand echt als hel. Het scheelde niet veel of ik had een blinde geleide hond nodig gehad.
Daar lieten we het gelukkig bij met ons zelf pijnigen.
Onder tussen dronken we veel koffie om ons wakker te houden, het leek wel of alleen ik er energiek van bleef. Ik was namelijk de gene die de anderen iedere keer moesten oppeppen. Ingvill en Cathrine hielden er na 16 uur mee op, dat was om 3:00u. Alex en ik (die-hard foreigners) gingen door. Wij wilde het einde van 28 uur halen, en hadden daarmee dan nog 12 uur te gaan... Zo hadden we in de gymzaal lange tijd unihockey gespeeld. Alleen kwamen we er later achter dat we vergeten waren de lampen in de gymzaal aan te doen waardoor het filmmateriaal nog te donker is. Daardoor zijn we later terug gegaan naar de gymzaal om het over te doen, dit maal met het licht aan. Alleen helaas was het nog te donker om het goed terug te zien om de camera. Dus echt nuttig voor de film was het niet wat we hadden gedaan.
De marathon was echt super leuk om te doen. Zo hebben Alex en ik de 28 uur volgehouden. En hoe we het gedaan hebben weet ik eigenlijk niet, want de tijd vloog echt voorbij. Die nacht na de marathon had ik zo goed geslapen dat zelfs Doornroosje er jaloers op zou zijn.

De week na de marathon was het de "Elverum Folkhighschoolympcis". Hierbij werden we in groepen verdeeld en gingen we door middel van winteractiviteiten met elkaar strijden. Zo heb ik meegedaan aan mini-skisprint. Hierbij moesten we op plastice mini-ski's die ontiegelijk glad zijn bergafwaarts, en vervolgens omhoog klauteren. Ik ben er achter gekomen dat ik daar geen talent voor heb. Zo heb ik meer met mijn gezicht de sneeuw geraakt dan met mijn mini-ski's. De volgende dag was het mini-ski-estafette waar ik begrijpelijk dus erg voor vreesde. Daarbij moest je nog 5 tennisballen proberen in een emmer te gooien, en iedere bal die je miste moest je een rondje om het volleybalveld voor maken. Gelukkig viel het mee bij mij en moest ik maar 2 extra rondjes. God zij dank ben ik niet een keer gevallen, waar ik zelf eigenlijk nog van sta te kijken. Met ons team wonnen we brons, best goed vind ik zelf. Verder was er ook een sleewedstrijd. Daarvoor moesten we een stukje wandelen voor een steile goede berg. Super hard ging het sleeën, waardoor het ook gevaarlijk was. Zo heeft Frida, een vriendin, kei hard een boom geraakt met haar hoofd waardoor ze naar het ziekenhuis moest. Achteraf bleek ze een bloeding binnenin haar hoofd te hebben, gelukkig gaat het goed met haar. Ook Carmen granny heeft zich bezeerd. Die was namelijk met een slee omver gebowld, en heeft haar arm gebroken. Heel leuk was het sleeën, alleen jammer dat het voor anderen niet zo leuk afliep...
Vrijdag, de laatste dag van de "Folkhighschoolympcis" hadden we ijsbaden. Daarbij had een leraar een wak gemaakt in het meer naast school. Om punten te scoren voor je team moest je er in springen. Uiteraard was dit een "once in a life time experience" vooral in Noorwegen met -32... dus ik moest er wel voor gaan. Nadat ik er in was gesprongen en snel de trap op klauterde gleed ik nog eens uit om de ervaring compleet te maken. Vervolgens kon ik niets zeggen omdat ik bevroren was, en rende ik zo snel mogelijk als ik kon met mijn kleren naar de douche. Mijn haren waren helemaal vast gevroren, en er hingen zelfs ijspegeltjes aan. Niet dat ik zeer uitkeek naar het ijsbaden, maar achteraf was het wel tof dat ik het gedaan had.

De dag na de "Folkhighschoolympics" was het gala. Eerst hadden we een diner op school, en daarna werden we al met busjes gebracht naar de zaal waar het gala plaats zou vinden. Rond half 8 waren we daar al aanwezig. Dit was overigens de enigste keer dat alcohol was toegestaan van school. En je kon ook wel merken dat iedereen daar goed gebruik van heeft gemaakt. Rond 12 uur was iedereen op het toppunt van dronken waarbij er zo nu en dan iemand onder uit ging. Ik heb me in ieder geval goed vermaakt op het gala. Beetje jammer dat ik de volgende dag met friluftsliv een trip had om te overnachten in een cabin. Maar goed, de wc heb ik niet geknuffeld zou Froukje zeggen.

Afgelopen woensdag ben ik naar Trysil geweest, dat is het grootste skigebied van Noorwegen. Ik durfde het erop te wagen om te gaan snowboarden. Mijn allereerste snowboardervaring was namelijk niet zo'n prettige ervaring. Maar ik hoorde dat Per Egil een hele goede snowboardlereaar is, zo ik moest er wel voor gaan. Het leren ging eigenlijk heel erg snel, want voordat ik het wist was ik al aan het snowboarden vanaf de grote berg. In principe gaat alles wel, alleen is het nu een kwestie van goed oefenen.

Vandaag hadden we een afscheidsfeestje van Beak uit Zuid-Korea. Ze heeft een zoon die onverwachts ernstig ziek is geworden, en daardoor moet ze terug naar haar thuisland. Triest dat ze daarom eerder moet gaan.

Vanaf vandaag is het vakantie voor iets meer dan een week, en ik verblijf samen met Ingvill en Inger in het appartementje van Ingers moeder waar ik al eerder ben verbleven. Hier verblijven we tot en met dinsdag. Daarna gaan Inger en ik terug naar school, en Ingvill heeft andere plannen. Ze is namelijk net tante geworden van haar zus die in Oslo woont. Inger en ik zullen in de vakantie samen verblijven met Jon en Kim. Hun zijn dan namelijk ook op school aanwezig. Vandaag hebben Inger en ik eten ingeslagen wat school anders toch waarschijnlijk zal weggooien. Ook hebben we flink wat films gescoord en gezelschapsspelletjes om de week mee door te komen. We zullen ook Trysil gaan bezoeken in de vakantie.

Om mijn blogverhaal mee af te sluiten wil ik vertellen dat ik het noorderlicht al heb gezien hier in Noorwegen. Alleen helaas niet echt kleurrijk en bewegelijk. Daarom hoop ik dat we met de trip naar Lofoten een veel betere zullen zien. De Lofoten schijnt een van de mooiste plekken van de wereld te zijn. Met hele mooie fjorden en bergen. Dat zal ik meemaken over 2 weken, dus daar kijk ik nu erg naar uit. Maar eerst even flink uitslapen deze komende week.

Klem, Puck

  • 17 Februari 2012 - 23:39

    Mam:

    Wat een mooi verhaal Puck! Ik ben wel heel benieuwd hoe Granny er uit ziet als ze de fhs verlaat Helemaal ingedeukt ws
    Fijne vakantie!

  • 02 Maart 2012 - 12:41

    Noortje:

    Hey schrijfster, wat een geweldige avonturen. Het blijft maar doorgaan. Ik wil ook wel een keer met jou reizen;) We hebben nog een heel leven voor ons. ;)

    Dag lieverd

  • 23 Maart 2012 - 20:47

    Sandra Verboven:

    Ha Puck, wat maak jij daar veel mee zeg! Begin er haast jaloers op te worden! Slee met honden, noorderlicht, skieen, snowboarden.. Doe jij daar ook nog iets als leren!
    In een wak springen met -32.. Brr! Dat doe ik je niet na!

    liefs;xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Elverum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Laatste trip

03 April 2012

Lofoten

18 Februari 2012

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

13 December 2011

Laatste 2 maanden

27 Oktober 2011

trip Scandinavie
Puck

Ik ga de komende 9 maanden doorbrengen in Noorwegen. In een stadje 200 km boven Oslo genaamd Elverum. Donderdag 26 augustus vertrek ik. 28 Mei zal mijn laatste dag zijn op de volkshogeschool.

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 11045

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: