Lofoten - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu Lofoten - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

Lofoten

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

03 April 2012 | Noorwegen, Elverum

Begin deze maand ben ik met mijn klas naar Lofoten geweest, helemaal in het noorden van Noorwegen. De week voor de schooltrip was het vakantie. Die heb ik samen met Inger, Jon en Kim doorstaan. De vakantie bestond uit slapen, tetris spelen en snowboarden. Als ik zeg tetris spelen klink ik wel heel erg als een nerd maar het is een te verslavend spelletje. Na de Lofoten trip was ik ook afgekickt, dus na de trip durfde ik me er niet meer aan te wagen.

Op maandag 5 maart vertrokken we om 6 uur s'ochtends. En om 8.30u ging ons vliegtuig de lucht in waarna we 1,5 uur later in de Lofoten lande. De vliegreis was prima alleen zaten mijn oren wel steeds te poppen. Gelukkig had ik veel geslapen en werd ik op tijd wakker om de mooie fjorden te zien voordat we neerdaalde.
In de middag vertrok onze boot van Bodø naar Svolvær, dat was een boottour van 6 uur. Pas s'avonds om 21.30u kwamen we aan op folkehøgskule Lofoten. Onderweg zagen we nog het noorderlicht, helaas niet zo'n felle, maar je zag een licht groene wazige streep in de lucht. We hadden nog goeie hoop om een mooiere te spotten de komende dagen.

Dinsdag begonnen we met het woord van de dag. Doordat we op een volkshogeschool verbleven moesten we daar ook aanwezig bij zijn. Deze dag zijn we met het busje over de eilanden gecrost. De Lofoten bestaat namelijk uit een eilandengroep. Bij mooie en interessante plaatsjes stopte we dan even. De Lofoten bestaat uit een heleboel besneeuwde bergen en heel veel water. Je zou kunnen zeggen dat het er uitziet als een rij mooie postkaarten aan elkaar.
We zijn bij een winkel van een meneer geweest die glas blaast. Daar hebben we zijn werk bewonderd en heeft hij het proces laten zien hoe hij ten werk gaat. Interessant om te zien en ook al zijn gemaakte glasstukken waren mooi.
Vervolgens gingen we naar de bekendste goudsmid uit omstreken. Hij staat bekend om het maken van speciale vogeltjes. Ook hij liet het proces zien van hoe je zoiets maakt.
Verder hebben we verschillende plaatjes bezocht waar in de zomer heel veel toeristen komen. Best raar om daar rond te lopen en dat je bijna niemand tegen komt.
Wat je veel tegen komt op de eilanden is stokvis. Dan hebben ze veel vis gevangen en dat hangen ze dan buiten op aan grote palen. Vooraf hebben ze de kop er afgehakt. Hier laten ze de vis uitdrogen voor 3 maanden. Stokvis is een delicatesse uit de Lofoten, zelf heb ik het ook geproefd maar ik vond het echt smerig. Zeker het idee dat je de vis aan de palen hebt zien hangen zonder kop. Van de stokvis zal ik een foto van toevoegen.

s'Avonds gingen we met de klas naar het noorderlicht center. Daar gaven een meneer en mevrouw uit Nederland een presentatie over het noorderlicht. Hun zijn 5 jaar geleden naar de Lofoten verhuisd omdat ze er geobsedeerd door zijn. We kregen uitleg wanneer je de meeste kans hebt om het noorderlicht te zien en hoe het ontstaat etc. Verder heeft de meneer zijn zelfgemaakte instrumenten die hij er speciaal voor heeft ontworpen laten zien. Daaraan kan hij zien of er genoeg activiteit buiten is voor een zichtbaar noorderlicht. Na de presentatie gingen we naar het strand, omdat daar het meeste heldere lucht is, helaas was er niets te zien. Alleen op het moment dat we ons busje instapte om terug te gaan naar de volkshogeschool werden we weer naar buiten geroepen. Het spektakel was namelijk begonnen. We zagen mooie groene golvende strepen die telkens ergens anders te zien waren. Het zit namelijk achter de wolken, en als de wolken dan wegtrekken kun je het goed zien. Helaas heb ik geen foto's van het noorderlicht, want tijd om mijn camera te pakken had ik niet. Voor dat je het weet is het ook weer weg namelijk.

Woensdag hadden we het vikingmuseum bezocht. Echt interessant vond ik het niet omdat we het afgelopen jaar al iets van 2 of 3 andere vinkingmusea hadden bezocht. De enige foto die ik gemaakt had was van de gids, omdat het net een Frodo look-a-like was. Ik had wat medelijden met hem dat je in zo'n outfit moet staan voor je werk.
Maar goed, verder de dag hadden we nog andere uitgestorven plaatsjes bezocht. s'Avonds hadden wat studenten van de volkshogeschool een quiz voor ons georganiseerd. Na de quiz gingen we met meerdere studenten van de school naar de plaatselijke pub. Daar hebben we een gezellig avondje gehad.

De volgende dag was het tijd om te gaan vissen. We gingen echt met zo'n vissersboot het water op. In het begin was het super leuk, en kon ik ook echt genieten van de hoge golven die er voor zorgde dat de boot flink op en neer bewoog. Als je je nergens aan vast hield viel je zo gemakkelijk om. Maar na ongeveer een half uur begon ik zeeziek te worden... Toen moest ik dus nog iets van 2,5 uur op de boot blijven. Ik wilde heel graag vissen maar voelde me er echt te rot voor. Susan de lerares was ook erg zeeziek geworden, samen met haar zat ik op het dek. Ze zeiden namelijk dat kijken naar de horizon zou helpen. Ik heb die horizon dood gestaard maar naar mijn gevoel heeft het niet echt geholpen. Wat waarschijnlijk ook niet echt geholpen had was dat we zaten naast een van de vissersmannen die elke vis dood maakte die gevangen werd. Aan de Koreanen en granny Carmen liet hij de ingewanden zien van elke vis, zo ook nog het kloppend hart. Dat maakte het kotsmisselijke gevoel er niet beter op.
Iedereen was bezig met vis vangen, Susan en ik waren bezig met de vissen voeren...
Zodra we terug waren op het vaste land voelde ik me beter. Het was wel een leuke ervaring, ondanks dat ik zeeziek was geworden.
Na het vissen lieten ze zien hoe ze hem ontleden. Zo is de wang van een stokvis een delicatesse. Een van de vissersmannen liet zien hoe ze hem verwijderen. Vervolgens vroeg Junrong, hij komt uit China, of hij dat ook eens mocht doen. Junrong shockeerde iedereen door het stukje wang van de vis op te eten. Hij zei "In China, you hungry, you eat fish, taste not good, if you hungry, taste good". Junrong kan echt de meest rare en grappige dingen zeggen, zeker omdat hij helemaal niet zo goed is in Engels. Verder lieten ze zien hoe ze van de vis visolie maken. Laten we zeggen dat het een interessante dag was met heel veel vis.

In de avond vertrokken we met al onze spullen richting de boot. s'Avonds zouden we namelijk terugvaren naar Bodø. Voordat we op de boot stapte gingen we naar Magic Ice. Soort van galerie vol met ijssculpturen. Leuk om te zien maar niet echt spectaculair.
Om 20u vertrok onze boot, dit was een veel kleinere boot dan de boot op de heenreis. Dat was namelijk meer een ferry, dit was echt een medium bootje. In de nacht kwamen we aan, de gehele bootreis heb ik geslapen. Wel werd ik af en toe wakker door al de hoge golven die de boot flink deed schommelen. God zij dank werd ik niet zeeziek dit keer.
Op het vliegveld hebben we de laatste uurtjes slapend doorgebracht voordat ons vliegtuig in de ochtend vertrok.
Om 11 uur waren we terug op Elverum folkehøgskule. Ik heb me zeer vermaakt in de Lofoten en de landschappen zijn echt buitengewoon mooi!
We hebben trouwens veel gefilmd gedurende de trip. Jon en Alex wilde namelijk een soort van documentaire er van maken als schoolproject. Nu zijn ze druk bezig met de adeting er van. Als hij af is kan ik hem misschien uploaden voor mijn blog...

Wat ik de afgelopen tijd meer heb gedaan is snowboarden. Je leert het redelijk snel, en ik vind het super leuk om te doen. Verder ben ik met friluftsliv gaan slapen in een zelfgemaakte sneeuwhol. Moesten we dus er zelf een gaan graven waar je iets van 5 a 6 uur mee bezig bent, en dan er in gaan slapen. De sneeuw was helaas wat harder dan verwacht waardoor het meer tijd kostte. Wel was het echt een toffe ervaring om het zo gezegd in je eigen gemaakte kamertje te overnachten. Het slapen was ook niet zo koud als je zou verwachten. Paar dagen later ging ik precies hetzelfde doen, alleen dan met mijn eigen klas. Ik heb dus twee keer in een zelfgemaakte sneeuwhol geslapen in één week. Ook de tweede keer was het nog leuk, alleen een derde keer hoeft van mij niet. Aangezien het sowieso hard werken was de hele dag, en echt comfortabel slapen is het nou ook weer niet...

Hier in Elverum is sneeuw als sneeuw voor de zon verdwenen. Dit bedoel ik letterlijk, alle sneeuw is al bijna weg. De lente komt er aan! Lekker het zonnetje en geen donkere dagen meer.
Helaas gaan de dagen ook zo snel voorbij waardoor iedere dag genieten belangrijk is. Volgende maand is het moment van de waarheid, afscheid nemen... Ik kijk er erg tegen op, al vind ik terug naar Nederland gaan ook erg leuk natuurlijk! Negen maanden op een volkshogeschool is ook voldoende.

Nu heb ik paasvakantie tot en met deze zondag. Ik verblijf samen met Inger en vrienden uit mijn klas op school. Niet dat de paasvakantie zo veel verscheelt van school... Nu hebben we geen lessen en kunnen we uitslapen, en moeten we voor ons eigen eten zorgen natuurlijk.

Op 18 april heb ik mijn laatste schooltrip met mijn klas. Dan gaan we naar meerdere verschillende bekende plaatsjes uit Noorwegen. Zo gaan we naar Trondheim, Bergen, Ålesund en meer. Daar kijk ik nu erg naar uit.

Zo, dit was waarschijnlijk mijn een na laatste verhaal.

xxx Puck

  • 03 April 2012 - 21:11

    Rent:

    Puckie!! Mooi verhaal weer! Ik ben jaloers op alles wat je mee maakt en ziet! Al zou stok is ook niks voor mij zijn! Ik ben blij dat je nog steeds tandenknarst!;) Tot bijna! Kusje

  • 04 April 2012 - 15:50

    Noor:

    Hey Puck! Die boot zou ook niks voor mij zijn, maar verder wel erg leuk al die uitstapjes. Vind de foto leuk van jou en de sneeuwhol waar je in sliep. Nog ff tussen de 'Noren' en dan neem je afscheid, kom je weer naar je vriendin Noor, dat kijkt ze enorm naar uit! Geniet nog van de laatste tijd daar. Veel liefs

  • 23 April 2012 - 18:36

    Mam:

    Hoihoi, ik had eerst de foto's bekeken en dacht bij de hangende vissen dat ze allemaal met hun mond open hingen. Ik vond het een raar gezicht, maar nu ik je verhaal gelezen heb begrijp ik dat ze zelfs geen hoofd meer hebben....

    De laatste weken meid!
    Nog even Noors genieten en dan weer Hollands genieten. Ook leuk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Elverum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Laatste trip

03 April 2012

Lofoten

18 Februari 2012

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

13 December 2011

Laatste 2 maanden

27 Oktober 2011

trip Scandinavie
Puck

Ik ga de komende 9 maanden doorbrengen in Noorwegen. In een stadje 200 km boven Oslo genaamd Elverum. Donderdag 26 augustus vertrek ik. 28 Mei zal mijn laatste dag zijn op de volkshogeschool.

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 11048

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: