Laatste 2 maanden - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu Laatste 2 maanden - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

Laatste 2 maanden

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

13 December 2011 | Noorwegen, Elverum

Voordat ik terug naar Nederland ga wil ik nog een verhaal posten met wat ik de laatste 2 maanden heb uitgespookt.

Zo hebben we 31 oktober Halloween gevierd op school. Iedereen moest verkleed, en het was heel leuk om te zien hoe creatief mensen konden zijn. Zelf wilde ik eerst als mummy gaan, omdat ik helemaal geen verkleedkleren had meegenomen vanuit Nederland. En ze hebben ten slotte genoeg toiletpapier op school. Maar toen vergat ik dat het niet zo handig is als je naar de wc moet. Dus besloot ik om het maar niet te doen.
Maar om toch verkleed te gaan had ik hier en daar wat bij elkaar gegooid, en zag ik er uiteindelijk uit als een emo. In de avond werden er verschillende spellen gedaan waarbij je als huisgroep tegen andere huisgroepen moest battlen. Helaas falen wij vaak bij dit soort dingen omdat onze groep maar uit 8 meiden bestaat. En daarmee zijn we dan ook de kleinste groep van school. Maar leuk zijn huisgroepbattles altijd wel.

Verder hebben we met de klas een campingtrip gemaakt. Zijn we naar het bos gegaan en hebben we daar overnacht. Dat was heel leuk om te doen. We hebben geleerd om een 'gapahuk' (zelfgemaakte tent) te maken. Je bent daar wel een tijdje mee bezig. We moesten namelijk dode bomen vinden en die vervolgens omhakken. Met alles bij elkaar ben je wel een middagje druk bezig. s'Avonds gekookt op vuur en ook nog Noorse les gehad. Uiteraard ook marshmallows gegeten. Om ons s'nachts warm te houden sliepen we op een rendierenvel. Toch was het nog heel koud s'nachts, maar gelukkig lag ik niet aan de buitenkant waardoor het nog meeviel. Van 4u tot 5u in de nacht moest ik voor het vuur zorgen. Dat het goed bleef stoken waardoor iedereen warm werd gehouden. Iedereen kreeg de taak om dat een uur lang te doen. Het was een leuke kampeertrip met de klas.

Ook heb ik mijn kitchenduty al gehad. Een week lang waarbij je verschillende klaslokalen etc. moet poetsen. En je moet iedere maaltijd van de dag in de keuken staan. Om het eten bij te vullen, en de afwas te doen enzovoort. Gelukkig had ik een leuke groep met 4 andere meiden. Dat maakte het schoonmaken meer een feestje. In de keuken gewoon luide muziek op en beginnen maar! Doordat ik in een leuke groep zat maakte dat kitchenduty geen ramp. :)

Verder hebben we ook een theaterweek achter de rug. Daarbij werden we in groepen verdeeld en kregen we een Noors sprookje aangewezen. Daarvan moesten we onze eigen gemoderniseerde versie van maken. Zo hadden wij het sprookje Karius & Baktus. Dat gaat over 2 mannetjes die in een tand wonen van een jongetje. En dat jongetje weigert om zijn tanden te poetsen. Vervolgens gaan Karius & Baktus gaatjes maken in zijn tanden.
Wij hadden een moderne versie waarbij Karius & Baktus in een laptop leefde, en daar virussen gaan verspreiden. Aan het eind van de week zouden we dit verschillende keren laten zien aan kinderen van de basisschool hier uit Elverum. Zo zat ik samen met Ingvill (kamergenootje) in de serveringsgroep. Wij hadden namelijk geen rol in het stuk. Onze taak was om de school te kleden in sprookjesstijl. En ik heb samen met haar 300 sprookjescupcakes gemaakt. Die kregen de kinderen dan bij aankomst. Dat was ook nog best veel werk. Theaterweek was een leuke week met veel gezelligheid.

Met de klas ben ik twee weken geleden naar Oslo geweest. We hebben het Opera House bezocht, een heel mooi museum. En we hebben een stukje van de balletvoorstelling het zwanenmeer gezien, ze waren die namelijk aan het oefenen in de grote zaal.
Ook NRK studio's in Oslo hebben we bezocht. Daarbij hebben we verschillende tv-studio's gezien, en gezien hoe ze televisie maken. Erg interessant om het eens achter de schermen mee te maken.

Vorige week maandag was het Sinterklaas. Inger (het andere Nederlandse meisje) en ik vonden het leuk om het te gaan vieren. Samen met een groep vriendinnen deden we surprise. Uiteraard eerst aan hun uitgelegd wat het inhield etc. Ik had Maria, en wat ik van haar weet is dat ze stapelverliefd is op haar vriendje. Dus ik besloot om een foto van Adam en Eva te fotoshoppen, en hun hoofden daarop te plakken. Het eindresultaat zag er goed uit al zeg ik het zelf. :) Verder deden we aan gedichten en een cadeautje. Het was een gezellig avondje. En hun vonden het ook super leuk. Alleen had Birgitte die mij had het niet zo goed begrepen. Want mijn surprise was van de Kerstman en niet van Sinterklaas.

Afgelopen week hadden we linjeuke (hoofdvakweek). Dat hield in geen keuzevakken maar alleen maar je hoofdvak. Dus die week was ik veel met mijn Noorse klasje. Mijn linje (vak) heet 'Noorse cultuur en avontuur'. In die week heb ik geleerd over Noorse schilderaars, en ben ik zelf ook creatief bezig geweest. Hebben we 3 verschillende kunst/fotogalerie's bezocht in Elverum. Verder hebben we veel Noorse les gehad, en hebben we verschillende Noorse films gezien. Ook zijn we naar Lillehammer geweest om musea te bezoeken. Een museum ging over de verschillende tijden die we hebben gehad in de geschiedenis. Zoals de ijstijd, steentijd, vikingtijd etc. En het andere museum had te maken met het Olympische Spelen. Over alle verschillende sporten en de gehele geschiedenis ervan. Ook hebben we de
ski-jump van Lillehammer bezocht. Twee weken geleden waren daar de wereldkampioenschappen skispringen. Ik ben de trap zover als mogelijk opgelopen waardoor ik een mooi uitzicht had over de stad. Zie foto's.
Bij Susan en Per Egil (onze leraren) tevens ook een getrouwd stel, hebben we donderdagavond een traditioneel Noorse kerstmaaltijd op. Die middag hadden we het ook zelf gekookt. We hadden heel veel verschillende soorten vlees zoals ribbe, lam, julepølse (kerstworst). En zo ook veel verschillende lekkernijen als dessert. Een van de desserts die we hadden is riskrem. Dat is een soort Noorse zoete rijstepap met crème. Daarin stoppen ze een amandel, en de gene die de amandel heeft krijgt een cadeautje. Dat cadeautje is dan vaak iets van chocola. De bedoeling is wanneer je de amandel hebt, dat je het geheim houd. Pas wanneer iedereen klaar is met zijn of haar dessert mag de gene bekend maken dat hij of zij hem heeft. Je moet dus onopvallend de amandel uit je mond vissen, of hem in je mond verstopt houden. Best geinige traditie, en Luis was de gelukkige met de amandel.

Vandaag hebben we kerstworkshops gehad op school. Ik heb vanochtend een kerstkaart gemaakt. Daarbij ook een zelf gevouwen en ontworpen envelop. En in de middag had ik voor godteri gekozen. Lekkernijen maken. Samen met Jon had ik mintchocolaatjes gemaakt. Ze zien er niet uit maar smaken wel goed. En daar gaat het natuurlijk om.

Morgen hebben we een kerstmaaltijd op school. En in de avond gaan we een groot sneeuwballengevecht houden, de leraren tegen de studenten. Gaat vast oorlog worden.

Er ligt hier al een dik pak sneeuw, en dat blijft hier wel de komende vier maanden liggen. En overdag is het net onder het vriespunt. Maar dat gaat nog veel kouder worden hier. Om half 4 word het ook al donker, en dan gaat het ook snel met donker worden. Het heeft wel iets gezelligs.

Aankomende vrijdag is het dan zover. De kerstvakantie. Kijk er echt naar uit om terug naar Nederland te komen en iedereen weer te zien. Aan de andere kant is het natuurlijk jammer dat je hier iedereen moet missen. Maar omdat je weet dat je ze snel weer terug ziet is dat niet zo erg.
Voordat ik naar Tilburg kom ga ik eerst eventjes partyen in Amsterdam. Samen met Alex, Kim, Jon en Inger. We vliegen vrijdag naar Brussel, waar we een nacht overnachten. En natuurlijk ook al de stad onveilig gaan maken...
En op zaterdag gaan we met de bus naar Amsterdam toe waar we drie nachten verblijven, even de toerist gaan uithangen. Dat gaat zeker een leuke trip worden.
En vervolgens op 20 december "home sweet home". :D

Ik moet nu gaan want we gaan met een heleboel vriendinnen uit eten. We hebben met zijn allen afgesproken om geen kerstcadeautjes voor elkaar te kopen. Maar in de plaats daarvoor gezellig samen uit eten te gaan. Dus dat staat nu voor de deur.

Klem, Puck

P.S: Waarschijnlijk tot gauw!


  • 14 December 2011 - 13:21

    Helen:

    ha die puck,

    wat een verslag zeg!
    en dat met het einde in zicht,hoe snel kan het gaan...niet te geloven dat je 20 dec. weer terug bent in hollande,met een rugzak vol ervaringen.

    wat zul jij nog lang "nasmullen",nie dan..

    ik hoop je dan toch een keer te zien op school,mag je een hele middag komen lullen...
    ben nu thuis met wellicht hernia,veel pijnen maar jouw verslag beurt op!
    vanavond komen nicole/sander gluhweintje drinken om samen bietje kerstviering te vieren(is vandaag n.)

    lieve puck,geniet nog een aantal dagen van de sneeuw/kerstsfeer + kerstworst!!
    gr helen + dikke zoen

  • 14 December 2011 - 18:51

    Rent :

    Puckelien! Fijn dat je weer terug komt! Wel minpunten dat je mijn feest mist!! Geniet van je laatste nacht daar! Lekker feesten??!! Tot de 20e! Kusje

  • 08 Januari 2012 - 18:23

    Zippora:

    Hej Puck, wat leuk om jouw verhalen eens te lezen!
    En fijn om te zien dat het goed gaat!
    Grappig, ik ben met Halloween ook verkleed gegaan als mummie, toen ik in Noorwegen zat. Helemaal in wcpapier gerold en ik heb de prijs voor slechte kostuum van de avond gewonnen, hihi!

    Hej, wij zijn weer bezig met het organiseren van de volgende info middag over de Noorse volkshogescholen en we vroegen ons af of we jouw weblog mogen gebruiken voor de website.
    Geen probleem als je dat liever niet hebt, maar het zou tegek zijn als we een recent verhaal kunnen posten ipv één van onze verhalen die al 5 jaar oud zijn.

  • 08 Januari 2012 - 18:25

    Zippora:

    Oh oeps, ik was nog niet klaar...

    In ieder geval, heel erg veel plezier nog! Geniet van elke dag want ik heb soms spijt dat ik dat niet altijd heb gedaan!
    Veel plezier, de laatste maanden waren voor mij het mooist!

    Groetjes,
    Zippora

  • 16 Februari 2012 - 21:01

    Mam:

    hoihoi, ik ben benieuwd naar de laatste ontwikkelingen. Tis lang geleden dat je wat achterliet op je blog. Dag lieverd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Elverum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Laatste trip

03 April 2012

Lofoten

18 Februari 2012

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

13 December 2011

Laatste 2 maanden

27 Oktober 2011

trip Scandinavie
Puck

Ik ga de komende 9 maanden doorbrengen in Noorwegen. In een stadje 200 km boven Oslo genaamd Elverum. Donderdag 26 augustus vertrek ik. 28 Mei zal mijn laatste dag zijn op de volkshogeschool.

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 11048

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: