Arrivee - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu Arrivee - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

Arrivee

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

30 Augustus 2011 | Noorwegen, Elverum

Afgelopen zondag ben ik op de volkshogeschool aangekomen samen met Toon en Trudy. Eerste indruk was erg goed. Groot grasveld met voetbalgoals, en beachvolleybal veldje. Mooie gebouwen. We waren er al vrij vroeg. Rond een uur of 11 half 12. Zo kon ik mijn spullen al op mijn kamer droppen voordat de opening van het schooljaar begon. Mijn kamertje hadden we ook al ingericht. Ik zit in het hoofdgebouw, eigenlijk in het midden van de rest van de gebouwen. Er zijn nog er namelijk nog drie anderen. Samen met 7 anderen meiden zit ik op een verdieping. Dat is nog vrij weinig want in de andere gebouwen wonen meer mensen, maar is het uiteraard ook groter. Al moet ik zeggen dat een meid niet echt meer een meid is want ze is 69 jaar, en volgende maand wordt ze 70... Genaamd Carmen uit Colorado. Ze zit ook in mijn groep, de Norwegian Class, en ik vraag me af of ze echt mee gaat backpacken, snowboarden en dat soort activiteiten... We zullen zien, hopelijk mogen daar foto's van volgen.
Gelukkig is ze niet mijn roommate. Mijn roommate is Ingvill en godzijdank spreekt ze goed Engels. Dat maakt het communiceren uiteraard veel gemakkelijker. De anderen meiden uit het huis hebben namelijk nog wel wat enig moeite met Engels.
Foto's van het huis zullen volgen...

Mijn Norwegian class is nou niet echt een spectaculair klasje. Dat komt hopelijk later nog. Er zitten in de groep 4 vier vrouwelijke Zuid-Koreanen, al weet ik van een niet helemaal zeker of het een vrouw is. Met de naam word ik ook niet wijzer... Zo ook een Chinese jongen, en een Thaise jongen. De Chinees is ook niet goed in Engels, al de Thai weer wel. Een meisje uit IJsland dat niets zegt. Nog een jongen die half uit Peru komt, en met zijn andere helft uit Duitsland, alleen zijn hele leven heeft gewoond in verschillende Aziatische landen. En 2 jongens uit Amerika, en de granny uit Colorado.
Oja, en er komt nog een jongen uit Australie bij maar die arriveert deze week. En dan ben ik er nog.
Dus dat is de klas die Noors gaat leren spreken, en verschillende trips gaat maken door Scandinavie en verschillende activiteiten gaat doen.

Verder eten we 4x op een dag. In de ochtend kun je eten van 7.30u tot 8:20u. Dan eet je brood of yoghurt. Om 11u eten we soep met brood. Om 15:20u eten we warm. Vaak gekookte aardappelen met groente en vlees/vis. En dan om 19u nog een keer brood. Dus dat is vrij veel ja.

Iedere ochtend om 8:30u is er een woord van de dag. Daar hebben ze een grote ruimte voor met soort schoolbanken er in waar iedereen kan zitten. Zo houden ze een toespraak, ga je wat liedjes zingen en vertellen ze nog wat informatie die je zou moeten weten. Iedereen heeft een dik boek gekregen waar heel veel liedjes in staan. We hebben het boek nog niet gebruikt. Gisteren moesten we het boek kaften, en ik heb natuurlijk weer voor iets anders gekozen dan anderen qua kaftpapier. Foto komt nog. En nu geen verwachtingen maken want het stelt niets voor.

Deze week zijn we nog niet begonnen met de lessen. Vandaag hebben we keuzes gemaakt wat voor vakken we wilden. Ik heb gekozen voor fotografie, kickboksen, aerobic en fun with Marius. Geen idee wat het is maar we zullen zien. Na de kerstvakantie kan ik weer nieuwe vakken kiezen.
Deze week hebben we al veel verschillende informatie gekregen. Over van alles en nog wat. Schoolregels en hoe het allemaal te werk gaat en zo. En een rondleiding van waar we de was kunnen doen, de voorraad schoonmaakspullen kunnen vinden, hoe het alarm werkt etc.

Het huis moet ook iedere ochtend schoongemaakt worden. Dit doe je dan samen met je kamergenoot. Om 8u moet het schoon zijn, en dan word het ook gecheckt. Je eigen kamer moet je 2x per week schoonmaken. Maar goed, hoort erbij...

Komende donderdag moeten we een optreden geven van 5 minuten voor de hele school. Iedere huisgroep moet dat doen. Stukje entertainment waarbij je jezelf belachelijk maakt. Wij gaan waarschijnlijk iets van een rap in elkaar flatsen. Zal granny vast goed kunnen.

Ook heb ik het al met een huisgenootje gehad over het leven hier in Noorwegen. Waarom het zo duur is hier. Zij verdiend 139 kronen per uur. Dat is meer dan 15 euro. En als ze overuren maakt verdiend ze maar liefst 26 euro per uur. Zo absurd, ze was dan ook shockt toen ik mijn magere ex cafe karel loontje aan der vertelde.

Komende zondag vertrekken we met de hele school voor een backpacktrip. We zullen de zesde hoogste berg van de wereld (of Noorwegen?) beklimmen. Gelukkig overnachten we wel in een herberg. De vrijdag daarop zullen we weer terug op school zijn.

Veel vrije tijd hebben we. Je hebt je keuzevakken gemaakt, en de tijd wanneer je geen les hebt kun je doen wat je wilt. Zo is er een bibliotheek waar je dvd's kunt huren, boeken, cd's. Ideaal...
Mooi klein theatertje, en tafeltennistafel. Vervelen zal wel meevallen denk ik.

Wel zijn ze erg streng. Je bent verplicht om naar alle lessen te komen. En als je maar 1 minuutje te laat bent kun je 50 minuten nablijven.

Wat me ook al opvalt, aan mezelf dan. Is dat ik heel de dag Engels praat. En zelfs in het Engels aan het nadenken ben. Dus veel met de Nederlandse taal ben ik niet bezig.
Wel is er nog een meisje uit Nederland, ze heet Inger, alleen daar heb ik amper contact mee. Zij kan namelijk ook redelijk Noors.

Maar ik moet gaan want we gaan ons bezig houden met de rap.

Verhalen van de backpacktrip zullen volgen...

Helsing, Puck






























  • 30 Augustus 2011 - 15:04

    Fruk:

    Duckske, wat een heerlijk verhaal. Met name de jongen die met zijn andere helft uit Duitsland komt! Zet die maar op de bladzijde met uitspraken!
    En naar fun with Marius ben ik ook wel heel benieuwd!
    Je hebt ons heel veel foto's beloofd dus plant ze maar snel op deze site of op je Facebook. Granny met een backpack lijkt me hilarisch, al kan ik me jou ook nog niet echt voorstellen terwijl je aan het backpacken bent. Crocs aan en gaan zou vadertje zeggen. Geniet ervan! Spreek je snel!! Kus!

  • 30 Augustus 2011 - 15:28

    Helen:

    hoi die puck (hoe zeg je het in noors?)

    nou dat klinkt allemaal oke,toch??

    behalve de strengheid dan!!

    GENIET BIJ LEZEN VAN JE STORY, EN WAT ER VOOR MIJ METEEN UITSPRINGT IS:
    "FUN WITH MARIUS"!!! UT EINDE LIJKT ME DAT??
    BEN BENIEUWD WAT HET INHOUDT....

    ZO, 4 KEER BIKKEN OP UN DAG IS VEUL!!

    GENIET VAN JE TRIP OP DE HOGE BERG,EN DONDER ER NIET AF HE PUCK!

    LIEFS VAN HELENA

  • 31 Augustus 2011 - 11:40

    Rent:

    Puckie! Wat een heerlijk verhaal! Spannig en sensatie lijkt me zo! Trap maar een beetje lol daar en doe af en toe rebels! De foto's zien er goed uit! Gezellig hoor! Alleen waar zijn alle mensen? Fotografeer die maar eens want daar ben ik pas echt benieuwd naar! Zijn de meiden van jouw verdieping wel je nieuwe vrienden in spe? I hope so! Enjoy norway! En stuur me snel wat foto's van al die leuke Noren daar!
    Kusje

  • 31 Augustus 2011 - 13:26

    Puck:

    ja ik heb gister lopen klote met die foto's, maar sommige wil die niet uploaden...:(

  • 01 September 2011 - 12:47

    Helen:

    Hur star det till??

    hei puck,je staat er goed op!!!

    op deze manier krijgen de thuisblijvers
    een nog breder beeld van je verblijf daar!

    hoe smaakt ut knekkebrod daar??
    (met 4 maaltijden blijf je zo toch slank)

    nou ff over school: nicole heeft tentamen voor 4de keer NIET gehaald!!!!

    is aan het RELLEN op de opleiding!!
    (erg sneu)..

    we hebben een fijne groep 7,en samenwerken met nicolluke: JA,je snapt wel hoe dat gaat!! KEI leuk dus..

    mun dochter woont nu in haar "witte paleisje" in oisterwijk,we hebben 3 weken als "bob de bouwers" gewerkt...

    meisje lief,geniet,lach op zunne tijd en sterkte bij de back-pack beklimming..

    lieve gr. helen

  • 02 September 2011 - 10:05

    Ellen (CSI):

    Haaaaj Puckieee!!

    Hoe is het?! ik heb ff je eerste verhaaltje gelezen. Klinkt leuk joh, vet ook dat je fotografie en kickboksen gekozen hebt ;) i like. Wel wennen met die strenge regels denk ik, zou niks voor mij zijn hihi.

    en hoe ging je rap :D? Wij missen je hier wel hoor :P nou moet ik al die contracten weer zelf weg werken en het is een stuk stiller :(

    Ik ga je volgen op je siteje.. heel veel plezier daar met backpacken enz (jaloer!!)

    Kussie Ellen

  • 02 September 2011 - 12:54

    Puck:

    Hee Ellen!

    Met mij gaat het goed hoor!
    Zit hier lekker in Noorwegen dus ja:P
    Ja fotografie en kickboksen lijkt mij ook super leuk.

    Streng valt eigenlijk wel mee, ik had het mis met 50 minuten nablijven. Verkeerd begrepen.
    Alleen al dat gepoets is minder waarbij ze wel goed gaan checken...

    De rap ging vrij goed, daar zal ik het in mijn volgende stukje over hebben. Ik wil een nieuw stuk plaatsen wanneer ik terug ben van de gletsjertrip.

    Haha! Ik begrijp dat je weer moet wennen aan die stomme Eneco contracten.

    Hoe was eigenlijk je weekje in Zeeland? Goed weer gehad?

    xx uit Noorwegen!

    Ik ga je volgen op je siteje.. heel veel plezier daar met backpacken enz (jaloer!!)

    Kussie Ellen

  • 02 September 2011 - 12:55

    Puck:

    Hee Ellen!

    Met mij gaat het goed hoor!
    Zit hier lekker in Noorwegen dus ja:P
    Ja fotografie en kickboksen lijkt mij ook super leuk.

    Streng valt eigenlijk wel mee, ik had het mis met 50 minuten nablijven. Verkeerd begrepen.
    Alleen al dat gepoets is minder waarbij ze wel goed gaan checken...

    De rap ging vrij goed, daar zal ik het in mijn volgende stukje over hebben. Ik wil een nieuw stuk plaatsen wanneer ik terug ben van de gletsjertrip.

    Haha! Ik begrijp dat je weer moet wennen aan die stomme Eneco contracten.

    Hoe was eigenlijk je weekje in Zeeland? Goed weer gehad?

    xx uit Noorwegen!


  • 02 September 2011 - 13:29

    Britt Lavrijsen:

    Heey Puckk!
    Leuk verhaaltje zeg ofja verhaal haha:P Wel weer heel iets anders dan die thema's maken van afgelopen jaar op Instituut Broers :P!
    Geniet er nog van!
    En ik zal je verhalen ook blijven lezen, vind ik wel leuk!
    Xxx

  • 02 September 2011 - 20:18

    Milou:

    hee puckie,
    Nou heb ik toch net je verhaal gelezen en wat een verhaal al volgens mij ga jij het daar zeker naar je zin krijgen,
    ik ben wel heel erg beniewd naar dat fun with marius haha!
    we skype snel he!
    dikke kus

  • 03 September 2011 - 19:27

    Mam:

    ha troela, morgen lekker de gletsjer op! Hopelijk heb je nog handschoenen gekocht in Elverum...
    Heeeeeeeeeeel veel plezier meid. En doe de groetjes aan 'granny'.
    Toedels. Dikke kus.
    Jodelahiti. Of zeggen ze dat in Noorwegen niet?

  • 03 September 2011 - 19:32

    Toon :

    hé mopsje, je start op deze site was voortvarend en fijn om te lezen. Zeker om dat het zo goed met je gaat.
    Maar nu wordt het stil. Zeker nu je de komende week jezelf moet afbeulen, hoog in de bergen. Vat niet te warm.

  • 04 September 2011 - 17:21

    Nicole:

    Volgens mij ga jij daar een top tijd hebben. Leuke vakken heb je gekozen ! Ik ben erg benieuwd naar al je avonturen. Hier niet veel spannends behalve het gewone programma.

    Geniet daar van alles wat je mee maakt !

  • 04 September 2011 - 20:02

    Jet:

    Ha die Puck!!
    Alweer 2 weken geleden uit ons vlakke landje vertrokken. Tijd vliegt! Je verhaal is leuk om te lezen. Ik begrijp dat je al wat aan die warme sokken gehad hebt.
    En hoe zijn de kickboks lessen en ook ik ben benieuw hoe de fun met Marius was.
    Lees dat graag in je volgende verhaal.
    Liefs Jet

  • 05 September 2011 - 19:58

    Sandra Verboven:

    Hee Puck,
    Super dat je het aandurft om zo'n lange tijd van huis af te zijn met allemaal vreemde mensen! Ik was een verslag van mijn broer aan het lezen die op dit moment ook in noorwegen (oslo) verblijft. Dacht dat jij misschien ook een account zou hebben. Kon meteen jou grote verslag lezen! Nog een hele fijne tijd toegewenst en ik zal jou zeker in de gaten blijven houden!
    Groetjes Sandra

  • 07 September 2011 - 15:27

    Paardebekje:

    hai puck super leuk verslag weet zeker dat het een toffe ervaring voor je zal zijn ga zo eten met t en t en mis je wel bij het etenmet de afwas en het lachen wat we veel gedaan hebben geniet van alles wat je meemaakt dikke kus maxie p

  • 08 September 2011 - 15:07

    Jelle:

    Goed bezig Puck! Waar blijft het volgende verhaal? en vooral de foto's van jou in het noorse landschap!

  • 09 September 2011 - 09:03

    Monique Van Loon:

    Hee Puck, wat ziet het er leuk uit en wat klinkt het allemaal leuk! Gek hé dat je al in engels gaat denken terwijl je nog maar zo kort weg bent. Natuurlijk heb ik via Trudy ook al wat gehoord. Volgens mij krijg jij daar een geweldige tijd! Geniet ervan!
    hartelijke groetjes, Monique

  • 10 September 2011 - 14:57

    Ali:

    Heerlijk verhaal puckie!! Ik wacht je volgende met spanning af!!
    Granny moet je wel ff op de foto zetten! ;)
    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Elverum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Laatste trip

03 April 2012

Lofoten

18 Februari 2012

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

13 December 2011

Laatste 2 maanden

27 Oktober 2011

trip Scandinavie
Puck

Ik ga de komende 9 maanden doorbrengen in Noorwegen. In een stadje 200 km boven Oslo genaamd Elverum. Donderdag 26 augustus vertrek ik. 28 Mei zal mijn laatste dag zijn op de volkshogeschool.

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 11050

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: