Gletsjertrip en meer - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu Gletsjertrip en meer - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

Gletsjertrip en meer

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

12 September 2011 | Noorwegen, Elverum

Zo... Ik heb al veel meer indrukken gekregen van de mensen en de school. Positieve indrukken. Met iedereen die in mijn huis woont kan ik het heel goed vinden. Zelfs met Colorado granny Carmen. Een nadeel van haar is wel dat zodra je een vraag stelt ze het niet kort houd, maar een verschrikkelijk lang verhaal gaat vertellen met op het eind het antwoord. Zo wilde ik gistermorgen even snel vragen hoe laat het dinner was, en toen kreeg ik me toch verhalen. Dat ze een nieuw woordenboekje had gekocht waar heel veel handige dingen in staan. Zelfs een kaartje van Amerika zat erbij, en liet ze me precies zien waar ze woont. En dat ze was gaan zwemmen in het zwembad in Elverum, en dat ze weet ik niet hoeveel baantjes heeft getrokken. Dat ze doodmoe was en honger had.
Precies hetzelfde gebeurde afgelopen nacht. Ik kom thuis van een avondje stappen in Elverum. Het licht was aan op de kamer van Catherine, een huisgenootje. Zij was ook gaan stappen maar was ergens anders geweest dan ik. Want ik kwam niet binnen in die pub omdat ik 10 dagen te jong ben... Het smoesje "ID vergeten" hielp niet. In de plaatselijke disco Styx werkte die wel, want de uitsmijter herkende me van de vorige keer toen ik ook dezelfde smoes gebruikte. Oeps... Maar goed, ik ging naar haar kamer toe en daar zat Catherine met David een filmpje te kijken. David is een jongen van de volkshogeschool. Ik ging er even naar toe om te kletsen. Staat granny even later in de deuropening. We hadden haar niet wakker gemaakt zei ze. Gelukkig...
Begon ze een heel gesprek over de pizza die we die avond op hadden, dat ze het raar vond dat er hotdogworst op zat. En even later hadden we weer een gesprek over Amerika, hoe kapitalistisch ze zijn.
En dat dan om 4u s'nachts...
Even genoeg over granny, ze wordt vervolgd.
Voor het stappen gisteravond was er een feestje bij het meer. De lerares die als enigste aanwezig was op school zei letterlijk "als je alcohol hebt, waar ik niet vanuit ga, drink dat dan op het stand bij het meer. Alcohol op school is namelijk streng verboden". Waarna s'avonds dus iedereen op het strand te vinden was. Super gezellig, heb veel nieuwe mensen leren kennen.

In mijn vorige verhaal vertelde ik dat als je 1 minuut te laat bent, dat je dan 50 minuten kunt nakomen. Dat heb ik vast zelf verzonnen, verkeerd begrepen. Het heeft iets met punten te maken ofzo. Begrijp het niet zo goed.

Ook hebben we hier een halfpipe op school. Mijn geweldige skateboardskills heb ik al laten zien.

Nu over ons "o zo geweldige rap optreden". Het was hilarisch. We hadden Noorse coupletten, en een Engels refrein. Zo konden Carmen (granny) en ik ook meedoen. Samen met Carmen had ik ook een Engelstalig stukje. Dat ging als volgt. "We are the hoes in tha house in the middle of te school. We do anything that's crazy we do anything that's cool!"
Te grappig. We waren allemaal gekleed in gangsterkleding. Zo ook Carmen of course. En op het eind van de rap riep Carmen "Whats up bitches!". Met een strakke eindpose. Iedereen lag helemaal dubbel. En terecht.
Foto's heb ik niet op mijn camera, al zijn er wel foto's van genomen.
Misschien dat die later nog tevoorschijn komen. Tot zover de rap.

Ik ben nu al 2 keer gaan stappen in Elverum. Gisteren, dus op een zaterdag. Dan word er helaas strenger gecontroleerd. En moet je 100 kronen betalen voor die plaatselijke disco. Dat is meer dan 11 euro. En eigenlijk is dat het geld niet waard.
En op een donderdag. Dat was erg gezellig, want toen waren we met een grotere groep, en kon ik binnen in de pub. Waarna we later naar Styx die disco gingen, zonder entree te betalen. Zo ook heb ik die avond snus gebruikt. De meeste Noren gebruiken snus en geen sigaretten. Dat komt omdat snus goedkoper is. Het is een zakje gevuld met tabak dat je onder je lip stopt. Ze zeggen dat je er de eerste keer misselijk van word, maar gelukkig werd ik dat niet. Maar het was dan ook super smerig. Dus erg lang heb ik hem niet ingehouden. En je ziet er ook uit als een konijn met een dikke voorlip.

Vandaag heb ik lekker lang uitgeslapen. Was dan ook nodig. Op zondag is het ontbijt tussen 9:30u en 10:30u. Voor veel mensen nog te vroeg aangezien de meeste gaan stappen op zaterdag. Dus volgens mij zijn er niet veel mensen aanwezig bij het zondagsontbijt. Ik in ieder geval niet. Gelukkig hebben we ook geen woord van de dag op zondag.

Met Ingvill mijn roommate wilde ik afgelopen week een paar handschoenen scoren in het winkelcentrum. Die hadden we namelijk nodig voor de gletsjertrip. Helaas verkochte ze nog geen handschoenen in winkels.
Wat heel toevallig was, is dat precies op de dag dat wij in het winkelcentrum waren, kwam Jens Stoltenberg, de premier van Noorwegen een toespraak houden. Uiteraard was ik snel verveeld met een taal waar ik amper iets van begrijp en gingen we terug naar school.

De Norwegian class, de outdoorlife class, en de backpackerclass waren de enige die de gletsjertrip gingen maken. We hadden een soort herbergje in de bergen. s'Avonds deden we veel kaartspellen. Zo heb ik wat nieuwe kaartspellen geleerd, en heb ik de Noren pesten geleerd.
Het meeste uit mijn klas trek ik op met de jongens. Dat komt omdat de enigste meiden de 4 Zuid-Koreanen zijn. Waar het lastig mee is om te communiceren. De granny. En het meisje uit IJsland van 23 jaar. Zij is super verlegen en zegt dan ook bijna niets. Engels kan ze ook amper. Samen met haar moest ik een kamer delen voor 2 nachten. Ze was haar broek vergeten voor de gletsjertrip. Het enigste wat ze had als broek was een spijkerbroek en een joggingbroek. Ze was zelfs zo verlegen dat ik aan anderen moest vragen of ze misschien een tweede broek bij hadden. En ik moest aan haar vertellen wat ze mee moest nemen voor de trip. Beetje raar... Maar goed.

De eerste dag op de gletsjer.
Om bij de gletsjer te komen moest je eerst een klein uurtje de berg op wandelen. We hadden ijsschoenen gekregen en een axx. Een axx is zo'n soort hakbijl voor in het ijs. En die ijsschoenen deed je vast maken onder je bergschoenen. Daar zaten van die ijspegels aan waarmee je dus op het ijs kan staan zonder uit te glijden.
We zaten als een lange sliert aan elkaar vast met een touw. Per Egil, de leraar voorop, en vervolgens Carmen (granny). Daarna kwam ik en daarna de rest achter mij. Je zat met een touw aan elkaar vast, want zodra iemand valt wordt die persoon tegengehouden door het touw. Om ernstige ongelukken te voorkomen. De eerste dag was niet zo heel spectaculair. Omdat Carmen eigenlijk niet zo veel kon. Zo probeerde ze een stijl stukje te beklimmen, maar het zag er te hilarisch uit. Je moet dan je axx gebruiken om in het ijs te slaan. Maar dat ging haar niet zo goed af. Ik had eigenlijk foto's willen maken, maar om nou paparazzietje te spelen in haar benarde situatie is ook zo sneu.
Op het eind kregen we de kans om in een groot gat te gaan in de gletsjer. Uiteraard heb ik die kans gegrepen, en een foto van het gat zal ik ook plaatsen. Je moet dan abseilend naar beneden. Helaas was er een waterval in dat gat waar ik weer eens pech mee had. Mijn schoen zat niet helemaal op zijn plek, en toen gleed ik uit en kwam ik precies te recht onder de waterval. Dus zeiknat kwam ik weer boven...
Toch een hele mooie ervaring.
Die avond heb ik geen kaartspellen gedaan maar heb ik met de jongens wat afleveringen van How I Met Your Mother gezien. We waren even klaar met de kaartspellen.

De tweede dag ging Carmen niet mee. Ze besefte hoe gevaarlijk het voor der was. Dag twee was dan ook beter. We gingen veel stijle stukken beklimmen, zowel omhoog als omlaag. Daarbij gebruik je dan je axx. Veel sprongen hebben we ook gemaakt. We zijn helemaal naar de top van de gletsjer geweest. Helaas ging het toen flink hagelen, en was terug gaan naar de herberg niet zo leuk. Wel nog een mooie waterval gespot.
Na het avondeten in de herberg gingen we met de minibus naar Glitterheim. Daar zaten de anderen van school. Twee uurtjes rijden. Helaas was het donker en regende het toen we daar aankwamen. We moesten namelijk 10 km lopen voordat we arriveerde. De minibus kon namelijk niet helemaal tot de plaats van bestemming rijden. Dikke pech want daardoor kwamen we zeiknat en vermoeid aan in de nieuwe herberg. Veel blauwe plekken heb ik trouwens overgehouden van de gletsjertrip. Een heleboel op mijn knieën. En een dikke op mijn dij omdat ik toen uitgleed in dat gat en in de waterval terecht kwam.

De volgende dag was onze eerste wandeltocht. Niet echt een hele leuke, want hij was niet echt afwisselend. Voornamelijk van steen naar steen springen om niet in de blubber te belanden.
s'Avonds sliep ik op de kamer met de 4 Zuid-Koreanen. Ze zijn wel aardig op zich, maar toch had ik liever bij leeftijdsgenoten gelegen. Hun zijn namelijk eind 20.

De volgende dag was "de grote dag". We gingen namelijk de zesde grootste berg van Noorwegen beklimmen. Het was 3 uur lang flink omhoog klauteren. En het was dan ook geen fatsoenlijk pad, maar alleen maar rotsen. Van ongeveer de 70 mensen zijn er 20 afgehaakt onderweg en omgekeerd. Uiteraard ging ik voor de top!
Toen we (Caroline en ik) dan ook aankwamen waren we superblij. Om de "echte" top te bereiken moest je een klein stukje op de gletsjer. Daarvoor kreeg je weer ijsschoenen aan en een axx. Het uitzicht was prachtig! Je kon boven alle wolken uitkijken. We hadden het geluk dat het goed weer was. Strak blauwe lucht, en een zonnetje. De andere groep had namelijk vette mest waardoor ze niet echt een uitzicht hadden. Schijnbaar zijn er maar 3 of 4 van zulke mooie zomerdagen in Glitterheim.
De wandeling terug naar de herberg was prima. Ging sneller dan verwacht.
Naar beneden is dan ook minder vermoeiend dan naar boven.

s'Avonds sliep ik op een andere kamer. Want bij Caroline (huisgenootje) was nog een bed vrij. En het is natuurlijk veel gezelliger om daar te slapen. Zij sliep samen met 2 anderen van haar theatergroep in een kamer.

De volgende morgen na het ontbijt moesten we terug 10 km lopen om bij de bus te komen. En mijn benen waren doodmoe na 4 dagen achter elkaar intensief te hebben gelopen.
O god, 2 huisgenootjes komen lachend mijn kamer binnen lopen omdat mijn sleutel in de wasmachine ligt. Oeps... vergeten uit mijn broek te halen...
Maar terug naar de 10 km wandeltocht. Het was dan ook heaven on hell toen we de parkeerplaats zagen.
De terugreis naar Elverum heb ik flink geslapen.

Eindelijk word ik 18 deze maand. Kan ik stappen zonder het smoesje ID vergeten. Carmen (granny) is ook op 20 september jarig. Zij wordt 70 jaar, ik dus 18. We zijn op een trip met onze verjaardag. Word vast een grote dikke party...

Vanaf morgen gaan we beginnen met de lessen. Dus bij het volgende verhaal kan ik jullie daar meer over vertellen.

Ik ben nu klaar met mijn verhaal. Zo ook is mijn wasje inclusief sleutel klaar. Ik hoop nog wel dat hij functioneert want er zit een button aan die je moet gebruiken om in en uit te kunnen...

Hadebra Puck

PS: Hoi Inger!!


























  • 12 September 2011 - 09:22

    Anita:

    Hoi Puck,

    Wat een geweldig verhaal, ik ben jalours op je. En ik maar denken dat jij een jaarlang niet uit kunt gaan!

    Heel veel plezier de komende tijd, ik ben benieuwd hoe de lessen je gaan bevallen.

    Geniet van je tijd daar, ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.

    Liefs Anita

  • 12 September 2011 - 11:03

    Helen:

    hoi die puck!

    nou dat was een hele roman vol noorse
    belevenissen... KEI-LEUK om te lezen zeg.

    ik zag die prachtige natuurfoto,s,en dacht bij die ene SPLEET-foto:had GRANNY ff een zetje gegeven!!!!!!!!!

    Blijf er bovenop zitten he puck!!
    en zorg dat ze stopt met die lulverhalen!!

    weet je zeker dat die tabak onder aan je lip,geen noorse WEET is geweest?
    geen wonder dat je het ontbijt dan moet missen...koekebakker!!

    ik lees tussen de regels door,dat je het enorm naar je zin hebt,is ook echt iets voor jou,en je zult zeker een sterke/gezellige factor binnen de groep zijn......

    laat ze lachen puck en have fun!!

    liefs helen

  • 12 September 2011 - 15:49

    Noortje:

    Ha stoere vriendin! Wat een enorm verhaal, echt typisch Puck..alles in de details verteld. Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Ik zou de foto's van de rap nog graag willen zien! Ik heb al wel een beeld voor me hoe dat heeft plaatsgevonden. Verder ook wel erg gaaf de trips die je maakt in de natuur. Mooie foto's! Ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt met de mensen om je heen. Uit je verhalen lijkt het niet echt alsof je daar had moeten wennen. Spreek je ook al een beetje Noors? Wat is de volgende trip die je maakt met je verjaardag? Ook leuk dat je daar opstap kan gaan, een biertje en een dansje op z'n tijd past ook zeker wel bij jou! Verder al een leuke 'Noor' aan de haak geslagen? Hier is alles oke, druk druk en zonder jou minder gekkigheid, helaas! We spreken elkaar gauw, via Skype! Dikke kussen, Nora

  • 13 September 2011 - 20:32

    Jet:

    Ik heb weer genoten van je verhaal. Gaaf meid, die gletsjer!!!!!! Mazzel dat jullie géén vette mest ;-) hadden.
    Til neste gang,
    Jet

  • 14 September 2011 - 22:40

    Rent En Jap:

    Hoi Puckelien!

    Hier een berichtje vanuit Friesland van Rent en Jap voor jou! Wat een heerlijk verhaal! Wij hebben vooral genoten van je stukjes over granny. We zouden haar graag willen ontmoeten! Moet een bijzondere vrouw zijn!
    Goed te lezen dat je daar zo goed op je plek bent! Leuk om te merken dat jij daar zo lekker jezelf bent!
    Geniet ervan daar!
    Liefs uit Friesland,
    Jappie en Rent

  • 16 September 2011 - 10:57

    Noortje:

    Puckje, ik mis je!! Als ik je blije koppie zie op de foto's word ik ook blij. Zo leuk dat je het zo goed naar je zin hebt daar! Ik wacht op je volgende spannende verhaal. Op z'n Pucks geschreven vind ik leuk!
    xxxx dag mopske

  • 20 September 2011 - 06:58

    Inger:

    Lekker laat maar alsnog: HOI PUCK!!

  • 22 September 2011 - 16:34

    Loes Mathijssen:

    Hoi Puck,

    Ik ben helemaal jaloers op jou, wat geweldig dat je dit allemaal meemaakt!
    Ik heb genoten van je verhaal en ik wens je een superleuke tijd toe!
    Veel liefs van Stan en mij (en een glimlachje van Quinten, meer kan hij nog niet:))

  • 25 September 2011 - 12:19

    Nicole:

    Ha die Puck,
    Iets te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag !
    Zo te lezen heb je het super daar !

    Groetjes Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Elverum

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2012

Laatste trip

03 April 2012

Lofoten

18 Februari 2012

Marathon, Folkhighschoolympcis, gala en meer

13 December 2011

Laatste 2 maanden

27 Oktober 2011

trip Scandinavie
Puck

Ik ga de komende 9 maanden doorbrengen in Noorwegen. In een stadje 200 km boven Oslo genaamd Elverum. Donderdag 26 augustus vertrek ik. 28 Mei zal mijn laatste dag zijn op de volkshogeschool.

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 11051

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: