trip Zuid-Noorwegen - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu trip Zuid-Noorwegen - Reisverslag uit Elverum, Noorwegen van Puck Hamers - WaarBenJij.nu

trip Zuid-Noorwegen

Door: puckhamers

Blijf op de hoogte en volg Puck

03 Oktober 2011 | Noorwegen, Elverum

Ik heb van mijn vakken fun with Marius, aerobics, kickboksen en foto al wat lessen achter de rug. Op dinsdag heb ik fun with Marius en aerobics.
Fun with Marius is in een gymzaal van de universiteit van Elverum. Daar staan een heleboel gymnastiektoestellen waar wij gebruik van mogen maken. Zo hebben ze ook een grote bak vol met schuimblokken waar je vanaf de trampoline zo in kunt springen. Verder leren we dingen zoals salto's en dergelijke. Ik heb me kapot gelachen met Caroline, want zij is niet zo lenig, en met de koprol had ze al moeite.
Op donderdag heb ik kickboksen en foto. Bij kickboksen is het erg druk, dus moeten we uitkijken dat we niet elkaar gaan raken. We hebben een hele goeie leraar, hij is namelijk Europees kampioen, best een eer om les van hem te krijgen.
En bij fotoles leren we de technieken, en krijgen we een opdracht. Bijvoorbeeld, maak een foto van je eigen schaduw. Of vertel een verhaal door middel van 7 foto's.
We gaan iedere les de foto's die gemaakt zijn bespreken.

Ongeveer drie weken geleden ben ik gaan raften met de klas. Echt een super ervaring. De heftige stukken met flink wat stroming en golven waren the best.

En twee weken geleden op zaterdag was het ladiesnight. s'Ochtends om half 8 werd er op de deur geklopt. Doe ik de deur half slapend open, komen er 5 jongens zingend onze kamer binnen om een liefdeslied te zingen. Het woord van de dag was anders dan anderen want de hele zaal stond vol brandende waxinelichtjes. En we werden toegezongen door alle mannen.
Verder was er in de avond een programma voor de lady's. Het was een diner terwijl er een stel geoliede halfnaakte mannen rondliepen inclusief roze strikje om de nek. Uiteraard waren het mannelijke studenten van school. Hun waren onze obers. Erg grappig omdat ze hun taak ook serieus namen. Na het diner werden we verwacht in de theaterzaal. Wat we daar te zien kregen was ongelooflijk. Bijna te beschamend om het ook te gaan vertellen. Een soort chippendaleparty. We kregen een stukje dans te zien op het nummer "i'm so excited". Daarbij stonden nog 2 halfnaakte mannen naast het podium om hun nat te spuiten met water, voor het zo nodige effect.
Paar anderen mannen vertelden waarom vrouwen nou eenmaal zo geweldig zijn.
En weer 3 anderen speelde een lied op hun gitaar in vrouwen ondergoed.
Het ergste van alles was de soort schaduwpornoshow... Waarbij ze rare dingen uitspookte achter een wit doek. Ik denk dat ik er al voldoende over heb verteld...
Na de show stonden er in de grote livingroom een stuk of 10 mannen klaar om massages te geven. Uiteraard heb ik mijn kans gegrepen ;)

Maar nu over de trip door het zuiden van Noorwegen met mijn klas. We vertrokken maandagmorgen om 7.30u. Een half uur later dan gepland, komt doordat wat klasgenoten zich hadden verslapen... Die dag hebben we wel 9 uur in de auto gezeten. Wel zijn we onderweg gestopt bij de Heddal Stavkirke, dat is de grootste staafkerk die nog gebruikt word van Noorwegen. Mooi kerkje.
Dit was overigens de laatste dag in mijn leven dat ik 17 jaar was.

De volgende dag was mijn achttiende verjaardag. Ik voelde me eigenlijk helemaal niet jarig, zeker niet voor zo'n speciale leeftijd. Op je achttiende mag je namelijk legaal bier en wijn drinken in Noorwegen.
s'Ochtends werd er wel gezongen voor Carmen (granny) en mij samen. Want ja, heel toevallig, het was ook haar verjaardag. Ze werd 70 jaar.
Op onze verjaardag waren we in de Noorse stad Stavanger. Daar hebben we het oliemuseum bezocht. Ik ben niet zo van de musea maar het was best interessant moet ik zeggen.
Door Stavanger zelf kregen we een rondleiding door een gids. Hij stapte bij ons in het minibusje en zo reden we de stad door. Ik was best moe en stiekem heb ik een tijdje liggen slapen achterin het busje.
Daarna reden we naar de volkshogeschool van Jaeren. Zo kregen we te zien hoe andere studenten leven op een andere volkshogeschool. De volkshogeschool had een gebouw wat de school is. Daar zijn de klaslokalen, de eetzaal, gymzaal etc. En een ander heel groot gebouw waren alle kamers van de studenten. Van buitenaf zag het er ook moderner uit. Toch vind ik onze school er veel gezelliger uitzien. Wij hebben gewoon een stuk of 5 gebouwen met daarin zowel kamers als klaslokalen.
s'Avonds deed onze klas een stukje entertainment voor de studenten. Dit deden we namelijk als dank voor het overnachten van twee dagen. We hebben meerdere stukjes laten zien. Zo hebben we wat muziek gespeeld, gedanst, gezongen, en de interlude gedaan. De interlude is een hype in Amerika. Het is een dans dat bestaat uit maar 6 dansmoves, en als je hem een keer hebt gedanst weet je al hoe die gaat. Zo hebben wij hem een keer met de klas op het podium gedanst, en op het eind deden we het met alle studenten samen. Erg leuk om te zien dat iedereen enthousiast meedoet.
Hier is een youtubefilmpje waarbij je kan zien hoe de interlude gaat:

Woensdag hebben we een bergtocht gemaakt in de Prekestolen. Als je op google afbeeldingen kijkt zie je dat het een hele gave plek is. Het is een grote uitstekende rots, en je kijkt zo de fjord in. Erg mooi.

Donderdag hebben we het Noorse stadje Mandal bezocht. Een oud klasgenoot van Susan (lerares) heeft daar haar eigen atelier met schilderijen. Daar hebben we een kijkje genomen en haar hele mooie schilderijen bekeken.
Verder kregen we vrije tijd om het stadje te verkennen.
In de namiddag reden we met de minibus naar Kristiansand. Dat is de hometown van Susan. We zijn onderweg nog gestopt bij het meest zuidelijkste puntje van Noorwegen. Dat was een erg leuke beleving. Het was namelijk super mooi weer, en het waaide erg hard. Je kon gewoon in de wind gaan hangen.
Per Egil en Susan hebben samen een vakantiehuisje op een eiland bij Kristiansand. We moesten dan ook een stukje met hun speedboot om daar te komen. De laatste twee nachten van de trip hebben we in hun huisje overnacht.

Vrijdag hebben we een tocht door Kristiansand gemaakt met Susan als gids. Zo hebben we een vismarkt bezocht met een heleboel schaaldieren. Er waren levende krabben en kreeften die in het water zwommen, en dooie vissenkoppen die verkocht werden. Grappig om te zien.
De tocht van Susan was erg leuk, omdat ze ook veel persoonlijke dingen en ervaringen kon vertellen over haar eigen geboorteplaats.
De gene die wilden gaan wakeboarden gingen eerder terug naar het eiland. Zo vertrok ik dus met 5 klasgenoten al eerder met de boot. Super leuk want we maakte met de speedboot nog een trip over de zee. Leuk is dat, vooral toen we hard gingen over de golven. Bij het huisje aangekomen een kledingwissel, materialen pakken en klaar voor het wakeboarden.
In het begin ging het me nog goed af, maar na een paar keer voel je het al in je spieren en wil het niet echt meer lukken. Toch vond ik het erg leuk om te doen.
Nadat iedereen geweest was gingen we terug naar het huisje en aten we verse garnalen en krab die we die dag gekocht hadden op de vismarkt. Lekker!
s'Avonds kaartspelletjes gedaan, niet veel bijzonders.

Zaterdag, de laatste dag van de trip.
We hebben die dag voor 4 uurtjes de dierentuin van Kristiansand bezocht. We hebben gezien hoe de leeuwen en tijgers eten kregen. Ik heb er een foto van en dan zie je dat ze een zebrapoot op mogen eten.
Het was lang geleden dat ik een dierentuin bezocht had, dus ik vond het leuk om het weer eens te zien.
Na het bezoek aan de dierentuin reden we met de minibus naar Elverum.
s'Avonds om 21u kwamen we doodmoe aan...

Gisteren zijn we met de school naar een handbalwedstrijd van Elverum geweest. We hadden vrijkaarten gekregen voor de studenten die wilde gaan. Handbal is net zo groot hier in Noorwegen als voetbal in Nederland. Het hele spektakel eromheen is gewoon hilarisch om te zien.

Maar ik begin kramp te krijgen in mijn vingers van het typen, dus ik ga ermee ophouden. Mijn verhaal was toch al richting het eind.

Liefs Puck!

• 03 Oktober 2011 - 21:07

Mam:

van granny heb(ben) je/jullie zeker de interlude geleerd? ik zie het al voor me hoe zij zich uitleeft op de dansvloer! Samen met jou, de twee jarigen.

• 04 Oktober 2011 - 09:27

Helen:

ha die puck..

meid,meid,wat een fantastisch reisverslag!

je leeft in een compleet andere wereld,en ik zie aan je toet dat je het erg naar je zin hebt.

watopvalt op de foto,s:
    puck met alex!
    puck met jon!
    puck met kim!
    puck met junrong!

hoe ist nou with the boys???
    ons nicole zou zeggen:geile bukkum!!

je ziet er erg goed uit meid,geniet van al het moois en alle ervaringen....

hier in goirle nieuws van andereorde:
    nicolewordt teamleider bovenbouw!!

YES!!

en verder kregen we vreselijk nieuws dat debroer van vriendin Bieb is overleden afgelopen zaterd.(22 jr)
    mijn ki.zijn er kapot van! (hersentumor)
    dus ik zou zeggen lieve puck geniet van LA VIE!!

dikke zoen helen

• 04 Oktober 2011 - 17:05

Milou:

Puckie, ik ben jaloers op jou je doet zoveel ontzettend gave dingen dat is gewoon niet meer normaal!!
    ik kan niet wachten tot je volgende verhaal.

dikke kus
    p.s. ik mis je wel hoooor:(

• 24 Oktober 2011 - 13:24

Noortje:

Ha schrijfster, ik wist wel dat je stoer bent, maar zo stoer..?! Dat nog niet. Haha ik moest zo lachen om die foto's dat je ging stretchen, echt typisch Puckie. Hoe is het met kickboxen? Versla je alle mannen daar? Heb je nog foto's van t weekje in het andere huisje? Zou leuk zijn. xx liefs